چگونه وبسایتها و کسب و کارهای آنلاین بزرگ را به زانو در آوریم؟
چگونه وبسایتها و کسب و کارهای اینترنتی بزرگ را به زانو در آوریم؟

لینک مقالات در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی موفق
در این مطلب تصمیم دارم برای کسانی که در گامهای نخست قرار دارند مطلب بنویسم، و یا کسانی که به نوعی انگیزه، دانش و اراده کافی را برای ورود به رقابت با کسب و کارها و وبسایتهای بزرگ حوزه مورد نظر خود را دارند.
بنابراین در این مطلب نکتهها و روشهایی ارائه میشوند که با رعایت راهبردی آنها (که در ادامه خواهم گفت منظورم از رعایت راهبردی چیست) میتوان رقبای بزرگ را در عرصه آنلاین شکست داد و یا به رقیبی جدی برای آنها تبدیل شد.
هسته رقابت کردن با کسب و کارهای آنلاین و وبسایتهای دیگر «تفاوت» است.
تقریبا همه مزیتهای رقابتی گرد محور تفاوت میچرخد.
پس با داشتن این نکته در ذهنمان، روشها را مرور خواهیم کرد.
روش یک) ایده بهتر
خیلی ساده است، نه؟ ایده بهتر یعنی ایدهای که با ایده بهکار رفته در کسب و کار یا وبسایت رقیب متفاوت است و این تفاوت در جهت مثبت است.
ایده بهتر میتواند شامل مفاهیم زیر باشد:
حل بهتر مسائل کاربر
پاسخدادن بهتر به کاربر
آسانتر بودن روش استفاده
سرعت و دقت بیشتر
و مواردی از این قبیل
روش دوم) هدفگیری نقاط ضعف
در این روش باید تمامی ابعاد و مسائل رقیب مورد نظر را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید، درست مانند یک کارشناس، یا حتا از یک کارشناس هم میتوانید کمک بگیرید!
برای این منظور باید تمامی نقاط ضعف کسبوکار و یا وبسایت رقیب را شناسایی کرده و در یک پرونده ذخیره کنید.
سپس، براساس آن موارد استراتژی آنلاین خود را تدوین کنید.
روش سوم) ایجاد تفاوت ساختاری
ساختاری متفاوت و بهتر از رقیبهایتان خلق کنید.
اگر کسبوکار شما فروشگاه آنلاین است، ساختاری نوآورانه خلق کنید که در کارآیی نهایی از رقیبهایتان بهتر عمل کند. ضعفهای ساختاری رقیبهایتان را بشناسید و بدل بزنید.
روش چهار) تفاوت در کیفیت
کیفیت مبحث بسیار مهم و گستردهای در کسب و کاراینترنتی و وبسایت است و شاخصهای بسیاری برای سنجش آن وجود دارد، که من به صورت کلی در اینجا آنها را قرار میدهم:
- ارزیابی زیباییشناختی
- ارزیابی آسانی بهرهگیری
- ارزیابی چندرسانهای
- ارزیابی محتوا
- ارزیابی اعتبار آنلاین
این پنج شاخص را میتوانید در مدل ارزیابی کیفی وبسایتها مورد بررسی قرار دهید.
این مدل، یعنی WEBQEM مدلی علمی برای ارزیابی وبسایتها و نرمافزارها میباشد.
روش پنج) تفاوت در جامعیت
گاهی میتوان با ایجاد فاصله در جامعیت نسبت به رقبا، یک کسب و کار اینترنتی را به رقیبی جدی تبدیل کرد.
این روش برای کسبوکارهایی که محوریت محتوا در آنها جدیتر است مناسب است.
روش شش) تفاوت در ارائه
برخی کسبوکارها و وبسایتها هستند که محتوا و درونمایه خوبی دارند ولی مشکل آنها در ارائه بهینه آنها است.
پس، یک رقیب باهوش میتواند از این نقطه ضعف استفاده کند و روش بهتری در ارائه همان محتوا و یا محتواهای بهتر، ارائه کند.
روش هفت) بستهبندی بهتر آنلاین
نمیدانم آن بیرون چنین اصطلاحی چه قدر کاربرد دارد، ولی من این اصطلاح را دوست دارم و به کار میبرم.
در دنیای واقعی بستهبندی یک محصول برای فروش آن نکتهای بسیار مهم است، تا جایی که صنعت بزرگی به نام صنعت بستهبندی وجود دارد!
ولی منظور من از بستهبندی آنلاین چیست؟
منظور من ساختار و هدفمندی صفحات مختلف یک وبسایت است.
پراکندهگویی، بیهدفی، چندهدفی، از هر دری سخن گفتن، آزردن چشم کاربر با صد تا بنر و نوشته و ... اینها همه ویروسهای نرخ بازده هستند.
بستهبندی آنلاین یعنی بهینه و هدفمند بودن هر صفحه وبسایت یا کسبوکار آنلاین. هر صفحه در ارائه و تشویق کاربر جهت اقدامی خاص (خرید، کلیک، ثبتنام و ...) باید متمرکز باشد.
حال، تمرکز داریم تا تمرکز.
خود این تمرکز و هدفمندی هم دارای درجات مختلف کیفیت است.
این صفحات را با استفاده از محتوای نوشتاری، بصری و دیگر نکات ساختاری، میتوان جذابتر و جذابتر کرد تا به یک بستهبندی زیبا و بهینه آنلاین رسید.
روش هشت) تأکید بر آنچه بیشتر جواب میدهد
وبسایتها و کسبوکارهای نسبتاً بزرگ یا بزرگ معمولاً دچار یک عارضه میشوند: فراموشی.
به جرأت میتوانم بگویم تقریباً هیچ کسبوکاری را ندیدهام که یک استراتژی مدون و زمانبندیشده آنلاین داشته باشد!
این نکته یعنی یک فرصت برای کسبوکارهای کوچک، چرا؟
چون زمانی که یک کسبوکار و یا وبسایت بزرگ یک استراتژی یکپارچه و مدون و زمانبندیشده نداشته باشد، نکات متعددی را به صورت دورهای فراموش میکند.
مثلاً فراموش میکند که باید بر فلان موضوع تمرکز راهبردی کند؛ باید آن محتوای الف را بیشتر تولید کند و ... .
در نتیجه، کسبوکارهایی که تازه وارد میدان میشوند با استفاده از این خلاءهای راهبردی میتوانند به بازار هدفکسبوکارهای بزرگتر نفوذ کرده و تغییراتی را در معادلات رقابتی آنلاین تحمیل کنند.
روش نهم) ایجاد ابزار
یکی از روشهای رقابت با وبسایتهای بزرگ یا کسبوکارهای بزرگ، این است که ابزاری ایجاد کنید که به شما نیاز پیدا کنند!
لازم نیست همیشه با محتوا به نبرد با آنها رفت، بلکه گاهی نیاز است که با ساختار این کار را انجام داد.
این روش، روشی سخت ولی شدنی است و معمولاً هوشمندی و تسلط بالایی را نیاز دارد. تسلطی که هم بر صنعت مورد بحث مسلط باشد و هم بر حوزه کسبوکارهای آنلاین.
روش دهم) داشتن استراتژی آنلاین
همانطور که در بالا گفتم، تقریباً هیچ کسبوکاری را ندیدهام که یک استراتژی آنلاین مدون داشته باشد.
برخی درباره داشتن استراتژی و برنامه مدون راهبردی دچار سوء تفاهم هستند.
به معنا که وقتی صحبت از استراتژی میشود یک جمله کلی بیان میکنند، مثلاً میگویند استراتژی ما محتوا است.
خوب، باید گفت که این عملاً داشتن استراتژی نیست.
زمانی یک کسبوکار میتواند مدعی داشتن استراتژی باشد که برنامهای مدون ، جزئی، عملیاتی و زمانبندیشده داشته باشد.
برای مثال در آن برنامه آمده باشد که در هفته یا ماه اول چه اقداماتی باید صورت گیرد، با چه ابزارهایی، چرا و چگونه!
پس، زمانی که همه استراتژی آنلاین ندارند، داشتن یک استراتژی خودش یک مزیت به حساب میآید، اینطور نیست؟ :)
روش یازده) برنامه راهبردی تولید محتوا
این برنامه هرچند زیرمجموعه یک برنامه استراتژیک آنلاین است ولی به دلیل اهمیت آن را جدا هم آوردهام.
یک برنامه راهبردی تولید محتوا که شامل یک تقویم دقیق، هوشمند و مطالعهشده محتوایی باشد، قادر است به نبرد با هر رقیبی رود.
حال اگر این راهبرد همراه باشد با بهینهسازی صفحات جهت افزایش نرخ تبدیل، خودتان حساب کنید که چه اتفاقات جالبی خواهد افتاد.
راستی، داشتم فراموش میکردم که معنای رعایت راهبردی را بگویم؛
رعایت راهبردی یعنی کمیسازی و جزئیسازی تمامی نکاتی که بیان شد. رعایت نکات یادشده زمانی عملیاتی است که در قالب برنامههای اجرایی و زمانبندیشده در آیند. در غیر اینصورت واقعاً رعایت نشدهاند.
نتیجهگیری
بابت هیچ کسبوکار آنلاین و وبسایت بزرگی نگران نباشید. طبق تجربه همهشان پر هستند از اشتباهات و نواقصی که یک ذهن هوشمند و با اراده میتواند از آنها به سود کسبوکار خود بهره گیرد.
من تضمین میکنم که هر کسبوکاری با رعایت نکاتی که نام بردم، میتواند وارد رقابت جدی با رقبای خود شود و یا حتا آنها را به زانو درآورد.
آنچه در این مطلب ذکر شد براساس تجربه و بررسیهای خودم است و لازم است ذکر کنم که خودم از این روشها استفاده کردهام که در زمان (Timing is everything) مناسب نتایج و کسبوکار مربوطه را رونمایی خواهم کرد.
علم و دانش، همراه با پشتکار و اراده، هر چیزی را شدنی میکند؛ تسلیم نشوید.
باران بهفر هستم دانشجوی تجارت الکترونیک