بازاریابی چریکی و رسانه های کوچک برای انواع کسب و کارها
بیان تکنیک های بازاریابی چریکی در رسانه های کوچک برای انواع کسب و کارها :
لینک مقالات در حوزه آموزش کسب و کار اینترنتی موفق
اجرای بازاریابی چریکی برای یک کسب و کار در واقع بازاریابی کم هزینه و تاثیر گذار است. این شیوه بازاریابی به بودجه محدود کسب و کار فشار زیادی نمی آورد اما تاثیرات شگرفی را از خود به جای میگذارد. اگر هنوز با بازاریابی چریکی آشنا نیستید برای ثبات و حفظ دائمی کسب و کارتان در عرصه ی رقابت کافی است در گوگل این کلید واژه را جستجو کنید تا انواع و اقسام بازاریابی چریکی را به روایت تصویر ببینید. همچنین پیشنهاد می شود کتاب “بازاریابی چریکی”نوشته جی کنراد لوینسون را مطالعه کنید. در این مطلب چکیده ای از تکنیک های بازارایابی چریکی، که در کتاب ذکر شده در قسمت بازاریابی رسانه های کوچک آمده است، قرار داده شده است:
کارت ویزیت
یک کارت ویزیت بایستی تمام اطلاعات مربوطه و همچنین شماره تماس و آدرس وب سایت و ایمیل را داشته باشد . در پشت کارت لازم است شرح ارتقای محصول یا خدمات ، و مقدار کمی نیز از تاریخ شرکت نوشته شود . قطعا مشتریان از چنین کارت های کوچکی که اطلاعات زیادی را از آن دریافت م می کنند ، دوست دارند .
برگه های تبلیغاتی
ساده ترین فرم آن تکه کاغذی است که در یک طرف آن نوشته ای وجود دارد . برگه تبلیغاتی بایستی شامل خواص زیر باشد
- پیشنهادی واضح داشته باشد
- حالتی از فوریت در آن باشد
- به مخاطب بگوید بعد ها چه باید بکند
- مستقیما مطلب را ارائه دهد
بروشور مفصل تر از یک برگه تبلیغاتی است . کار مهم بروشور و برگه تبلیغاتی ، اطلاع دادن به قصد فروش است . هدف آن توضیح ، شرح ، اطلاع دادن و فروش است .بایستی توجه نمود که آگهی باید بگونه ای باشد که با یک نگاه توجه را جلب کند . لازم نیست تمام فواید را نوشت ، کافی است مهم ترین آن را ذکر کرد .
نامه های شخصی
نوشتن نامه های شخصی یکی از موثر ترین روش های بازاریابی است . می توان از نامه های شخصی برای دریافت کنندگان خدمات مشاوره ای و صاحبان آنها استفاده کرد . ارزش نامه خصوصی ، این است که احساسات را منتقل می کند ، که در هیچ رسانه دیگری چنین چیزی عملی نیست مگر در بازاریابی تلفنی و نامه های شخصی .
در یک نامه خصوصی بایستی هر چه اطلاعات خصوصی داریم ، اضافه کنیم . نامه ها با اسم شخص مقابل ارسال گردد . طبیعتا اگر شخص را نمی شناسیم نمی توانیم از نامه شخصی استفاده کنیم ، پس بایستی در ورد او ، عادت کاری ، زندگی ، اهداف ، مسائل و مشکلات او بیشتر اطلاعات بدست آوریم که باز یکی از روش های بدست آوردن اطلاعات استفاده از پرسش نامه هایی است که در قسمت قبل ذکر شد. بیشتر این اطلاعات را می توانیم از طریق فرم های آنلاین یا آفلاین ، پرسش نامه ، یا از طریق مشاهدات شخصی بدست آوریم . پس از فرستادن نامه شخصی ، اثر آن را می توانیم ، با یک تماس تلفنی بسیار پر قدرت کنیم . حتی چه بهتر که پس از ارسال نامه اول ، به مدت دو هفته بعد یک نامه دیگر ارسال شود و سپس یک تماس تلفنی . با فرستادن نامه های شخصی ، اطمینان مشتری جلب می شود و راه خود را هموار می کنیم .
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در نامه خصوصی مردمی و نامه خصوصی فردی ، تفاوت وجود دارد و ما بایستی حتما از نامه خصوصی مردمی استفاده کنیم . زیرا نامه خصوصی فردی ، نامه خشک و رسمی است که تنها نام شخص در بالای آن ذکر شده است ، اما نامه خصوصی مردمی ، اطلاعات بیشتری در در مورد آن شخص به همراه دارد و مشخص می کند که آن نامه فقط برای همان یک فرد خاص نوشته شده است و نه شخص دیگری . در نامه ها لازم است دقیقا بیان شود که چه انتظاراتی را از خواننده داریم ، زیرا آن ها نباید وقت خود را برای پاسخ به این سوال تلف کنند .
تعریف ویکی پدیا از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی:
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیتهای تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونهای طرح میشود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است.

باران بهفر هستم دانشجوی تجارت الکترونیک